Veelgestelde vragen

We helpen je graag op weg

Hoe werkt...

Het bestellen?

Je kunt via de Pieter Pot app bestellen. Deze kun je hier downloaden.


Zodra je een account hebt aangemaakt, kun je jouw eerste bestelling gaan plaatsen. Op de website en in de app vind je verschillende productcategorieën. Met een quick shop button in de app voeg je de producten direct toe aan je winkelmandje, maar bekijk ook eens de productpagina om leuke en soms belangrijke weetjes over het product of de makers te ontdekken.


Je kunt je voorstellen dat het niet duurzaam is om een bezorger te laten rijden voor een paar gevulde potten. Daarnaast is een bestelling onder de €25,- voor ons als bedrijf helaas verliesgevend en we willen je natuurlijk wel verpakkingsvrije boodschappen kunnen blijven aanbieden, ook in de toekomst! Om die redenen hanteren we een minimum bestelbedrag van €25,- (excl. statiegeld).


Onze bezorgpartner Dynalogic kan maandag t/m zondag bij je langskomen om je potten te bezorgen. Je kunt kiezen voor een duurzame dagbezorging waarbij onze bezorgpartner de levering van jouw bestelling zo optimaal mogelijk op de route inplant of voor een specifiek tijdvak dat voor jou het beste uitkomt.


Duurzame dagbezorging tussen 08:00 en 22:00 uur:
- Bij bestellingen tussen €25- en €65,- zijn de verzendkosten €2,95.
- Bij bestellingen vanaf €65,- zijn de verzendkosten gratis.


Specifiek tijdvak:
- Bij bestellingen tussen €40,- en €65,- zijn de verzendkosten €4,95.
- Bij bestellingen vanaf €65,- vragen we €1,95.


De specifieke tijdvakken zijn:
- 's ochtends van 8:00 tot 13:00 uur.
- 's middags van 12:00 tot 18:00 uur.
- 's avonds van 17:00 tot 21:00 uur.

Het statiegeldsysteem

Een van de belangrijkste kenmerken van onze circulaire service is dat we een statiegeldsysteem hanteren. Voor elke pot en (wijn)fles betaal je €2,- per stuk. Voor de bier- en frisdrank flesjes betaal je €0,10 per stuk. Voor de tassen rekenen we €3,50 per bestelling, ongeacht het aantal tassen dat je ontvangt. We weten van tevoren namelijk nooit hoeveel tassen er nodig zijn om jouw potjes in te vervoeren.


Vanaf je tweede bestelling kun je lege potten en flessen inleveren. De bezorger registreert de lege potten en flessen in zijn scanner. Er wordt onderscheid gemaakt tussen ‘Potten en grote flessen’ en ‘Kleine flesjes (bier en fris)’. Geef duidelijk aan de bezorger door hoeveel items je van iedere categorie inlevert. De bezorger vraagt vervolgens om jouw akkoord middels jouw handtekening.


Voor elke lege pot en grote fles krijg je €2,- terug. Voor ieder bier- en frisdrank flesje ontvang je €0,10. Je ontvangt ook altijd weer €3,50 terug voor de tas(sen), als je tenminste 1 pot of fles inlevert. Het maakt hierbij niet uit of je 1 of meerdere tassen inlevert, het bedrag voor de tassen blijft hetzelfde.


Binnen 12 uur na het inleveren van de lege potten en tassen wordt het statiegeld als tegoed op je account bijgeschreven. Je ontvangt hier ook een mailtje over. Bij je volgende bestelling wordt dit tegoed automatisch als korting toegepast.
Je kunt altijd de hoogte van jouw tegoed en alle af- en bijschrijvingen bekijken in de app. Ga hiervoor naar je account en klik op ‘Mijn tegoed’.

Als ik niet langer bij Pieter Pot wil bestellen?

Wanneer je (voorlopig) geen bestellingen meer wilt plaatsen, kun je uit de volgende opties kiezen:

1. Je mag de potten en tassen die je aan je laatste bestelling overhoudt houden; je hebt er al voor betaald en ze zijn tenslotte super handig, duurzaam en mooi :) Als er nog statiegeld op je account staat, kunnen we dat uiteraard overmaken op je bankrekening. Stuur ons dan even je IBAN via het contactformulier.

2. Je mag de potten en tassen aan ons retourneren door ze mee te geven aan onze bezorgpartner. Voor het ophalen van de potten betaal je de verzendkosten van €2,95. Voor elke lege pot en grote fles krijg je €2,- terug. Voor ieder bier- en frisdrank flesje ontvang je €0,10. Je ontvangt ook altijd weer €3,50 terug voor de tas(sen), als je tenminste 1 pot of fles inlevert. Het maakt hierbij niet uit of je 1 of meerdere tassen inlevert, het bedrag voor de tassen blijft hetzelfde. We kunnen je statiegeld tegoed op je account laten staan of we storten het terug op je rekening.

Als je voor deze optie wilt gaan, vul dan even het contactformulier in. Kies bij het veld 'Waar gaat je vraag over?' voor 'Stoppen & Retourneren' en volg de verdere stappen, dan kunnen wij jou gelijk goed helpen.

3. Bestelt iemand uit je omgeving ook bij Pieter Pot? Dan kun je jouw lege potten ook aan die persoon mee geven bij de volgende bestelling. Tel jouw eigen potten en tassen wel even goed, zodat jullie het statiegeld onderling kunnen verdelen. Houd er ook rekening mee dat er wellicht een extra retourbox mee moet komen bij de bestelling. Deze kost €2,50 en kun je hier bestellen.

4. Je kunt een bestelling plaatsen zonder potten. Bestel bijvoorbeeld een paar shampoo bars, een afwasborstel of vuilniszakken. De bezorger brengt deze producten in een box en daarin kun jij dan weer je lege potten mee terug geven. Let er wel op dat er maar +/- 20 lege potten in een box passen. Eventueel kun je ook hier de extra retourbox aan toevoegen. Alle producten komen overigens wel altijd in juten tassen, maar deze kun je ook direct weer mee terug geven aan de bezorger.

Bezorging

In welke plaatsen bezorgen jullie?

We bezorgen in heel Nederland (met uitzondering van Kaageiland en de Waddeneilanden) en België!

Op welke momenten bezorgen jullie?

Jouw boodschappen worden geleverd door onze bezorgpartner Dynalogic.

Je kunt kiezen uit verschillende bezorgmomenten, van dinsdag tot en met zaterdag tussen 8:00 en 22:00 uur.

Je kunt kiezen voor een specifiek tijdslot óf voor een volledig dagslot. Voor de meest duurzame bezorgoptie kies je voor een volledig dagslot tussen 08:00 en 22:00 uur. Dynalogic plant de levering dan in op de meest optimale route.

De verschillende specifieke tijdsloten zijn:

- 's Ochtends tussen 8:00 en 13:00 uur

- 's Middags tussen 12:00 en 18:00 uur

- 's Avonds tussen 17:00 en 22:00 uur

Het is belangrijk dat je thuis bent als de bezorger komt, want je wilt natuurlijk ook je lege potten mee teruggeven. Uiterlijk de avond voor de bezorgdag krijg je een bericht met een Track & Trace. Later ontvang je nog een bericht met een preciezer tijdvak.

Mocht je het bezorgmoment toch nog willen wijzigen dan is dat geen probleem! Het systeem van onze bezorgpartner Dynalogic maakt het mogelijk om het bezorgmoment te wijzigen tot 23:00 uur voorafgaand aan de bezorgdag. Heb je ook verse producten besteld, zoals groente of fruit? Houdt er dan rekening mee dat de kwaliteit van deze producten achteruit kan gaan als jouw bestelling langer onderweg is. We kunnen je geen vergoeding voor de producten aanbieden als je de levering zelf naar een later moment hebt verplaatst.

Mocht de bezorger jou niet thuis treffen bij de eerste afleverpoging, dan zal deze jouw bestelling proberen bij één van je buren af te leveren. Mocht dit niet lukken, dan wordt de tweede afleverpoging automatisch voor de volgende dag ingepland. Ook ontvang je opnieuw een e-mail van ons waarmee je dit moment kunt wijzigen.


Let op: Als je ook producten met alcohol (bier en wijn) hebt besteld, dan mag de bezorger jouw bestelling niet bij de buren afleveren. Dit is in verband met de leeftijdscheck die de bezorger aan de deur moet uitvoeren bij de geadresseerde.

Onze producten

Verkopen jullie ook biologische producten?

Ja! We maken bewuste keuzes omtrent ons assortiment en streven er naar om uiteindelijk voor ieder regulier product ook een biologische variant aan te bieden.

Het huidige biologische assortiment kun je herkennen aan het woord 'Bio' in de titel en het groene SKAL logo in de productafbeelding. Je kunt het filter 'biologisch' gebruiken om per productcategorie alle biologische producten te vinden.

Verkopen jullie ook glutenvrije producten?

Op dit moment hebben we helaas niet de mogelijkheid om glutenvrije producten zonder risico op kruisbesmetting te verpakken. Dit is wel een doel voor in de toekomst. Wanneer dit wel mogelijk is zullen we dit natuurlijk aankondigen op onze social media en in de nieuwsbrief!

Ik heb een (noten)allergie, kan ik dan bij jullie bestellen?

Al onze potten worden in dezelfde ruimte gevuld. We houden zoveel mogelijk rekening met kruisbesmetting en maken de gehele ruimte goed schoon tussen het vullen van de verschillende producten door, maar we kunnen niet garanderen dat er geen kruisbesmetting plaatsvindt. Bij een ernstige (noten)allergie adviseren wij dan ook om niet bij ons te bestellen.

Duurzaamheid

Hoe duurzaam is Pieter Pot?

We krijgen vaak de vraag of we wel écht met alles rekening hebben gehouden in ons circulaire proces: transport, schoonmaken van de potten, productie van glas etc. Het antwoord is ja, we hebben overal rekening mee gehouden. We zijn hier immers om impact te maken!

Kennisinstituut Duurzaam Verpakken
Samen met Kennisinstituut Duurzaam Verpakken hebben we de CO2-footprint van onze circulaire service doorberekend. Hierbij houden we rekening met de productie, al het transport en de schoonmaak van onze potten. Ook wegen we mee dat elke pot zeker 40 keer hergebruikt kan worden. Dit onderzoek laat zien dat Pieter Pot voor veel producten beter is! Het bezorgen van één herbruikbare pot stoot bijvoorbeeld minder CO2 uit dan het bezorgen van een pak muesli (+20% CO2), een plastic fles ketchup (+157% CO2) en een wegwerp-pot mayonaise (+32% CO2).

Transport via Dynalogic
Onze bezorgpartner Dynalogic doet er alles aan om zo duurzaam mogelijk te leveren. Ze hebben een start gemaakt met het inzetten van elektrische voertuigen waar mogelijk en waar dit niet mogelijk is wordt de CO2 uitstoot gecompenseerd, o.a. via stichting Trees for All. Verder besteden ze veel aandacht aan het zo ecologisch mogelijk inplannen van hun routes en het trainen van hun bezorgers op zuinig rijden. Je kunt hier meer lezen over Dynalogics maatschappelijke verantwoordelijkheid en duurzaamheid.

In de tussentijd wordt er hard gewerkt aan het verder verminderen van CO2 uitstoot door transport, bijvoorbeeld door de ontwikkeling van onze nieuwe, lichtere pot en een nieuw soort krat waarin de tassen met potten vervoerd worden, zodat er 2x zoveel bestellingen tegelijkertijd vervoerd kunnen worden.

Meer informatie over de volledige berekening vind je op onze duurzaamheidspagina. Je kunt hier ook het rapport downloaden.

Hoe worden producten bij Pieter Pot aangeleverd?

We zouden graag zien dat al onze producten in zo groot mogelijke en navulbare bulkverpakkingen binnenkomen. Onze olijfolie komt bijvoorbeeld in enorme vaten van 1000 liter die teruggaan naar de leverancier om opnieuw gevuld te worden. Onze pindakaaspotten worden bij de leverancier gevuld zodat er helemaal geen tussen-verpakking bij komt kijken. dit is nog niet voor elk product het geval, maar we bewegen zoveel mogelijk leveranciers en bedrijven dit wel te doen. Hier geldt: hoe meer klanten bij ons bestellen, hoe groter wij worden en hoe meer overtuigingskracht we hebben om onze leveranciers hiertoe aan te zetten. Uiteindelijk hopen we de meeste potten rechtstreeks bij de leverancier te kunnen vullen, om de verpakking helemaal te besparen.

Eerder waren we te zien in de aflevering 'Groen geld' van Tegenlicht op de VPRO. Hier worden de bulkverpakkingen in benoemd. Je kunt de aflevering hier terugkijken.
We hebben ook een kleine compilatie van de aflevering op ons YouTube-kanaal gezet, deze vind je hier.

Waarom werkt Pieter Pot met glazen weckpotten?

We krijgen regelmatig suggesties over papieren zakken, katoenen tassen of andere manieren om de potten na te vullen. Echter hebben we niet voor niets voor de weckpotten gekozen. Ze staan mooi in de keuken, ze zijn stevig, luchtdicht en ze kunnen zeker 40 tot wel 100 keer hergebruikt worden en zijn daarmee de meest geschikte circulaire verpakking voor een breed assortiment aan voedsel. Inmiddels zijn we er achter dat het nóg beter kan. Daarom wordt er al een tijdje gewerkt aan een design voor een nieuwe glazen pot. Deze worden vierkant, zodat de ruimte beter gebruikt kan worden. Ze worden beter stapelbaar en moeten een stuk lichter worden.

De afmetingen van de huidige potten vind je hier. Er zitten labels op de weckpotten, waarop je o.a. de voedingswaarden, THT en ingrediënten kunt lezen. We zijn verplicht om dit op de potten te vermelden. 

Wij wassen alle lege potten zorgvuldig af voor we ze opnieuw vullen, dus het is niet nodig om ze thuis af te wassen of in de vaatwasser te doen voordat je ze terugstuurt.

Staat jouw vraag er niet tussen?

Bezoek ons helpcenter! Helpcenter

Heb je een opmerking of klacht? Ga naar het contactformulier.

Jouw winkelwagen

×

Product title

1 x €29,95

Verwijderen

Subtotaal

Kies bezorgmoment