Doorgaan naar inhoud

Veelgestelde vragen

De volgende vragen horen we vaker. We beantwoorden ze hier graag voor je.

  • Bezorging
  • Retouren
  • Statiegeld
  • Assortiment
  • Duurzaamheid
  • Potten
  • Account

Wat zijn de bezorgmomenten voor mijn verpakkingsvrije boodschappen?

Jouw boodschappen worden geleverd door PostNL Food. De bezorgmomenten van PostNL Food zijn op: maandag-, dinsdag-, donderdag-, en vrijdagavond tussen 17.00 & 22.00. Je kunt bij het afrekenen zelf uit een van de opties kiezen wanneer je jouw bestelling wil ontvangen. Het is belangrijk dat je thuis bent als de bezorger komt, want je wil natuurlijk ook gelijk je lege potten mee terug geven!

De ochtend van de dag waarop je boodschappen worden bezorgd krijg je een mail van PostNL Food met een Track&Trace code. Waarom die ochtend? Jouw boodschappen worden ’s ochtends bij ons opgehaald door PostNL Food en ’s avonds bij jou bezorgd.

Hoe zit het met de feestdagen?

PostNL Food bezorgt dit jaar niet op 24, 25, 26 en 31 december en op 1 en 2 januari, in verband met de feestdagen.

Wat zijn de bezorgkosten?

De bezorgkosten voor bestellingen worden berekend op de totale orderwaarde, inclusief statiegeld. De bezorgkosten onder de €45,- zijn €5,95. Bij bestellingen tussen de €45,- en €65,- rekenen we €3,95 verzendkosten en bij bestellingen boven de €65,- maar €1,95.

Wat gebeurt er als ik niet thuis ben wanneer mijn boodschappen worden bezorgd?

Je kunt zelf een bezorgdag kiezen bij het afrekenen. We gaan ervan uit dat je de bezorger dan in principe niet mis zult lopen. Mocht het onverhoopt toch gebeuren, dan zal PostNL Food je bestelling bij de buren afleveren of het op de volgende bezorgdag nog eens proberen. Als je de tweede keer ook niet thuis bent, worden je boodschappen terug gestuurd naar Pieter Pot.

Bezorgen jullie ook in...?

Pieter Pot begon klein in Rotterdam maar inmiddels bezorgen we in het hele land! Bijna dan… Helaas kunnen we nog niet op de Waddeneilanden komen.

Bezorgen jullie ook op zakelijke adressen?

PostNL Food bezorgt in de avonduren op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 17.00 - 21.00. We kunnen wel op een zakelijk adres leveren, maar alleen als er iemand aanwezig is tijdens die uren.

Nog niet al mijn potten zijn leeg, kan ik dan al wel opnieuw bestellen?

Zeker weten! Je kunt gewoon een nieuwe bestelling plaatsen en de potjes die al wél leeg zijn mee teruggeven aan de bezorger. De ene keer geef je misschien wat meer lege potten mee terug en de volgende keer wat minder. Geen probleem :)

Leveren jullie ook al in België?

Nog niet, maar dat is wel het plan! Mocht je alvast op de Belgische wachtlijst willen, stuur dan een mailtje naar info@pieter-pot.nl.

Hoeveel lege potten en tassen kan ik mee geven?

Jouw nieuwe bestelling wordt door een PostNL Food bezorger aan jouw deur geleverd in 1 of meerdere food boxen, afhankelijk van de grootte van je bestelling. Er kunnen net zoveel lege potten/tassen mee terug als er in die box(en) passen. Ter indicatie: per box zijn dit ongeveer 6 L (spaghetti) potten of 19 M (granola) potten.

Wat kan ik doen als ik meer potten en tassen wil meegeven dan er in 1 box passen?

Mocht je zeker weten dat de hoeveelheid lege potten die je thuis hebt niet in 1 box mee terug kunnen, dan kun je voor €1,95 een extra lege box bestellen. Je kunt de extra box bestellen door een mailtje te sturen naar info@pieter-pot.nl. Je kunt de lege potten ook thuis houden tot de volgende bestelling, want wellicht heb je de volgende keer wat minder lege potten en past het wel in 1 box.

De bezorger heeft mijn lege potten niet meegenomen, wat nu?

Het kan wel eens voorkomen dat de bezorger jouw nieuwe bestelling bij de buren aflevert en daardoor niet jouw lege potten en tassen mee kan nemen. Dat is vervelend! Mochten de potten erg in de weg staan, laat het dan even weten via info@pieter-pot.nl zodat we het op kunnen lossen voor je. Mochten ze niet erg in de weg staan, dan kun je ze gewoon de volgende keer mee geven!

Hoe weten jullie welke potten ik retour heb gestuurd?

Jouw nieuwe bestelling komt in een of meerdere PostNL Food boxen waar een track & trace sticker op zit met jouw naam erop. Deze box hoort dus bij jou. Dit is ook de reden waarom er niet meer lege potten mee terug kunnen dan er in de box(en) passen waarin jouw nieuwe bestelling is gekomen. De bezorger scant de track & trace code en registreert dan de hoeveelheid lege potten en tassen. Zo weten we precies wat er bij jou hoort.

Stel, ik zou geen boodschappen meer bij jullie willen doen, kan ik de potten bij jullie retourneren of blijven deze dan bij mij? 

Wanneer je (voorlopig) geen bestellingen meer wil plaatsen, kun je uit twee opties kiezen:
1. Je mag de potten en tassen die je aan je laatste bestelling overhoudt houden; je hebt er al voor betaald en ze zijn tenslotte super handig, duurzaam en mooi. :)
2. Je mag de potten en tassen ook aan ons retourneren door ze mee te geven aan PostNL Food. Het ophalen van de potten door PostNL Food kost €5,95. Voor de potten zonder tas krijg je €1,43 per pot terug. Lever je zowel potten als tas(sen) in dan krijg je €1,93 per pot terug. We kunnen het statiegeld op je account laten staan of we storten het terug op je rekening.
Stuur even een mailtje naar info@pieter-pot.nl wanneer je voor optie twee kiest. Geef daarbij ook gelijk aan hoeveel potten je wil retourneren, zodat we weten hoeveel lege boxen we moeten sturen.

Waarom gebruiken jullie het retourformulier niet meer?

Het duurde even voor we het statiegeld systeem konden optimaliseren, aangezien PostNL Food speciaal voor ons een heel nieuw protocol en nieuwe software moest ontwikkelen. Het registreren van jouw lege potten gaat nu via de PostNL Food bezorger. Jij telt jouw lege potten en tassen vóór de bezorger komt, de bezorger registreert het aantal samen met jou in zijn app en jij ontvangt het statiegeld binnen 7 dagen op je account.

Hoe werkt het statiegeld systeem?

Voor de Pieter Potten rekenen we €1,50 per pot aan statiegeld. Daarbovenop rekenen we €0,50 per pot als statiegeld voor de jute tas wat in totaal neerkomt op €2,- per pot. Voor het schoonmaken van de potten houden we €0,07 in. Dit betekent dat wanneer je de potten met tas inlevert, je €1,93 per pot terugkrijgt wat als tegoed op je account gestort wordt. Lever je alleen de potten in zonder tas dan krijg je €1,43 terug. Let op: je ontvangt géén statiegeld wanneer je alleen tassen en geen potten inlevert. De tassen zijn bedoeld om potten in te vervoeren. Geef de potten daarom altijd mee terug in de jute tas. Binnen 7 dagen nadat de bezorger jouw lege potten mee heeft genomen, ontvang je het statiegeld op je account.

Wanneer wordt het statiegeld op mijn account gezet?

Binnen 7 dagen nadat de bezorger jouw lege potten en tassen heeft meegenomen. Het is hierbij wel essentieel dat hij de retouren heeft geregistreerd in zijn app.

Hoe kan ik mijn statiegeld tegoed gebruiken?

Je kunt jouw statiegeld tegoed bij jouw volgende bestelling weer inwisselen. Om het statiegeld toe te voegen klik je op je winkelmandje, scroll je naar onderen en klik je op de button "Afrekenen met tegoed". Je statiegeld wordt dan automatisch verrekend.

Hoe kan ik zien hoeveel statiegeld er op mijn account staat?

Log eerst in en klik dan op het poppetje rechtsboven in het scherm. Aan de rechterkant van het scherm verschijnt de knop 'statiegeld'. Door op die knop te klikken kun je de hoogte van je statiegeld bekijken.

De button 'Afrekenen met tegoed' werkt niet, wat nu?

De button 'Afrekenen met tegoed' verschijnt alleen als je daadwerkelijk tegoed op je account hebt staan. Dit kun je checken door de volgende stappen te ondernemen:

- Klik op het 'poppetje' rechtsboven in het scherm om naar je profiel te gaan

- Klik op de button 'STATIEGELD' rechts onder je adres

- Er verschijnt een scherm met het overzicht van je statiegeld.

Mocht er wel tegoed op je account staan en verschijnt de button toch niet, dan kun je ook de code die je in het statiegeld venster ziet, kopiëren en bij het afrekenen toepassen.

Hoe worden de producten bij jullie aangeleverd?

Wij krijgen alle producten in bulkhoeveelheden binnen (bijv. papieren zakken van 20kg), hiermee worden alle klein verpakkingen overbodig. In de toekomst zullen we onze dispensers direct laten vullen bij de producent, zodat er geen enkele verpakking meer aan te pas komt. Daarvoor hebben we eerst jullie nodig: klanten. Hoe meer klanten we hebben, hoe groter we kunnen inkopen en hoe meer onderhandelingsgewicht we hebben naar leveranciers en producenten toe. Lees hier meer het circulaire proces van Pieter Pot.

Lekker duurzaam, Pieter Pot - maar is dat dan ook duurder?

Gelukkig niet! Wij vergelijken onze prijzen met de prijzen van de Albert Heijn en Jumbo. Gemiddeld zijn onze producten niet duurder dan die in de andere supermarkten. Zo kun jij goedkoop, maar toch op een duurzame en milieubewuste manier je boodschappen doen.

Verkopen jullie ook glutenvrije producten?

Op dit moment hebben we niet de mogelijkheid om glutenvrije producten zonder risico op kruisbesmetting te verpakken. Dit is wel een doel voor in de toekomst. Wanneer dit wel mogelijk is zullen we dit aankondigen op onze social media en in de nieuwsbrief.

Is jullie assortiment biologisch?

Onze ambitie is om elk product in zowel biologische variant als reguliere variant aan te bieden. Er staan filters op elke productpagina, klik je het filter biologisch aan dan verschijnen de biologische producten. We willen de consument het gemak bieden en zijn/haar keuzes respecteren. Biojournaal heeft een leuk artikel over ons geschreven waarin dit punt behandelt wordt: lees er hier meer over.

Ik heb een noten allergie, worden alle producten in één ruimte verpakt?

Op dit moment verpakken we alle producten in één ruimte, we kunnen kruisbesmetting nog niet voorkomen. Voor mensen met andere allergieën, de allergie informatie staat bij alle producten.

Ik heb een suggestie voor het assortiment, waar kan ik dat melden?

Super leuk dat je met ons mee denkt over hoe ons assortiment nog beter kan! Je kunt al je suggesties via deze link doorgeven. Hoe meer vraag naar een product, hoe groter de kans dat we het op zullen nemen in ons assortiment!

Is dat dan wel duurzaam, als die bestaande busjes gaan bezorgen buiten de steden?

Goede vraag! Het gaat ons natuurlijk om de klimaatimpact, dus hebben we berekeningen laten doen door een extern bureau. Die berekeningen zijn goedgekeurd door het Europese Subsidieprogramma Climate Kic. Wat blijkt: zelfs als je in de middle of nowhere woont en je krijgt je boodschappen van ons bezorgd door een niet-elektrisch busje, is je CO2-voetafdruk nog steeds lager dan dat je al je boodschappen verpakt zou kopen in de lokale supermarkt, zelf al zouden al die boodschappen in gerecycled karton zitten! De negatieve impact van eenmalige of recyclebare verpakkingen blijkt veel groter te zijn dan die van de uitstoot van een busje dat langs meerdere adressen rijdt. Ook is PostNL een van de duurzaamste vervoerders ter wereld. Het hele duurzaamheidsrapport vind je hier.

Wat zijn de afmetingen van de Pieter Potten?

Weckpot 0.5L Diameter: 13.5 cm (met ring) + Hoogte: 11 cm, Weckpot 1.0L Diameter: 13.5 cm (met ring) + Hoogte: 18 cm, Weckpot 2L Diameter: 11.3 cm + Hoogte: 31 cm, Fles 0.5 L Diameter: 7.8 cm + Hoogte: 23.5 cm

Ik heb al heel veel potten thuis staan, kan ik ook mijn eigen potten laten vullen?

Eigen potten laten vullen gaat helaas niet. Je kunt natuurlijk wel gewoon je eigen potten vullen met de inhoud van de Pieter Potten. Of je stuurt ons je oude weckpotten, zodat je plaats kunt maken voor die van ons! Je kunt je oude weckpotten bij de eerste bestelling mee geven aan de bezorger. De weckpotten komen dan bij ons terug en wij registreren dat. Wij zorgen dat we jouw oude weckpotten een nieuw doel geven (Marktplaats, kringloopwinkel of ander duurzaam doel) en storten het statiegeld (1,50 euro per weckpot) op jouw account. Vervolgens kun jij jouw 'verpakkingsvrije' boodschappen bestellen in de enige echte Pieter Potten. Let op: je kunt alleen weckpotten of weckflessen inleveren, geen andere soort potten of flessen.

Moeten de stickers op de potten blijven zitten?

Het hoeft niet, maar we adviseren om dit wel te doen. Zonder sticker kunnen wij niet achterhalen om welk product het gaat wanneer je iets over het product wil weten, zoals THT of voedingswaarde. De registratie van het statiegeld gaat op een andere manier en heeft niets met de stickers te maken.

Waar vind ik de bereidingswijze van het product?

De bereidingswijze kun je vinden op de pagina van het desbetreffende product op onze website. De stickers zijn helaas te klein om de bereidingswijze op te vermelden. We werken aan een manier waarop dit makkelijker kan.

Er is een pot kapot aangekomen, wat nu?

Potverdikkie, dat is balen... Ook al zijn we erg blij met onze glazen Pieter Potjes; glas blijft wel een kwetsbaar materiaal. We pakken de potjes zo voorzichtig mogelijk in, maar soms gaat er wel eens iets kapot. Als jij het ons laat weten door te mailen naar info@pieter-pot.nl dan zorgen wij dat zowel onze inpakkers als de PostNL Food bezorgers op de hoogte worden gebracht. Uiteraard ontvang jij een vergoeding.

Wat gebeurt er als ik me inschrijf op de wachtlijst?

We zijn heel blij met het grote aantal mensen dat interesse heeft in Pieter Pot. Hoe meer klanten hoe meer impact we kunnen maken! De wachtlijst groeit elke dag en door de grote hoeveelheid aanmeldingen kunnen we niet iedereen in één keer blij maken. Vandaar dat er een wachtlijst is. Als je je hebt ingeschreven op de wachtlijst zullen we je op de hoogte brengen van de vooruitgang en wanneer je kan beginnen met bestellen. Wie het eerst komt wie het eerst maalt, dus sta je nog niet op de wachtlijst? Schrijf je dan hier in.

Ik sta op de wachtlijst en ga verhuizen, moet ik dit doorgeven?

Een adreswijziging verandert niets aan jouw plek op de wachtlijst, dus je hoeft dit niet door te geven. Zodra je aan de beurt bent om een account aan te maken, kun je jouw juiste adres invullen.

Help, ik weet mijn wachtwoord niet meer!

Geen zorgen! Stuur even een mailtje naar info@pieter-pot.nl en we sturen je een link om je wachtwoord te resetten.

Stuur een mailtje naar info@pieter-pot.nl
Elke dag bereikbaar.

Wil je graag telefonisch contact? Laat dan hier een terugbelverzoek achter.

  • Bezorging
  • Assortiment
  • Duurzaam
  • Potten
  • Statiegeld
  • Account

Wanneer hoef ik geen bezorgkosten te betalen?

De bezorgkosten voor bestellingen onder de €45,- zijn €5,95. Bij bestellingen tussen de €45,- en €65,- rekenen we €3,95 verzendkosten en bij bestellingen boven de €65,- maar €1,95.

Krijg ik mijn boodschappen ook op feestdagen thuis bezorgd?

PostNL food bezorgt dit voorjaar niet op de volgende feestdagen: 27-4 Koningsdag, 5-5 Bevrijdingsdag, 21-5 &22-5 i.v.m. Hemelvaart, 31-5 & 1-6 Pinksteren.

Als mijn verpakkingsvrije boodschappen worden bezorgd en ik ben niet thuis, wat dan?

PostNL Food zal proberen om je boodschappen het volgende bezorgmoment (zie bezorgmomenten voor specificaties) te bezorgen. Als je de tweede keer ook niet thuis bent, worden je boodschappen terug gestuurd naar Pieter Pot.

Tijdens welke bezorgmomenten bezorgen jullie mijn verpakkingsvrije boodschappen?

 
Jouw boodschappen worden geleverd door PostNL Food. De bezorgmomenten van PostNL Food zijn op: maandag-, dinsdag-, donderdag-, en vrijdagavond tussen 17.00 & 22.00. Voor 12:00 besteld is het volgende bezorgmoment in huis.
Bestel je op:
  • maandag voor 12.00*, dan krijg je je boodschappen dinsdagavond thuis bezorgd.
  • dinsdag en woensdag voor 12.00*, dan krijg je je boodschappen donderdagavond thuis bezorgd.
  • donderdag voor 12.00*, dan krijg je je boodschappen vrijdagavond thuis bezorgd.
  • donderdag voor 23.00*, dan krijg je je boodschappen maandagavond thuis bezorgd.
  • vrijdag, zaterdag of zondag*, dan krijg je je boodschappen dinsdagavond thuis bezorgd.
 
* PostNL Food bezorgt dit voorjaar niet op de volgende feestdagen: 27-4 Koningsdag, 5-5 Bevrijdingsdag, 21-5 Hemelvaart, 31-5 & 1-6 Pinksteren.

Bezorgen jullie ook in …?

Pieter Pot begon klein in Rotterdam maar inmiddels bezorgen we in het hele land! Bijna dan… Helaas kunnen we nog niet op de Waddeneilanden komen.

Stel, ik zou geen boodschappen meer bij jullie willen doen, kan ik de potten bij jullie retourneren of blijven deze dan bij mij?

Wanneer je (voorlopig) geen bestellingen meer wil plaatsen en wel graag je potten en/of tassen in wil leveren, kun je uit twee opties kiezen:
1. Je mag de potten en tassen die je aan je laatste bestelling overhoudt houden; je hebt er al voor betaald en ze zijn tenslotte super handig, duurzaam en mooi. :)
2. Je mag de potten en tassen ook aan ons retourneren door ze mee te geven aan PostNL Food. Het ophalen van de potten door PostNL Food kost €5,95. Dit houden we van het totaalbedrag aan statiegeld af wanneer we het terug op je rekening storten. Voor de potten zonder tas krijg je €1,43 per pot terug. Lever je zowel potten als tas(sen) in dan krijg je €1,93 per pot terug. We kunnen het statiegeld op je account laten staan of we storten het terug op je rekening.
Stuur even een mailtje naar info@pieter-pot.nl wanneer je voor optie twee wilt kiezen.

Hoe weten jullie welke potten ik retour heb gestuurd?

De bezorger die jouw tassen en potten ophaalt, registreert de track & trace code die bij jouw nieuwe bestelling hoort. Hij brengt het terug naar ons magazijn en daar worden de potten en tassen geteld en geregistreerd in ons statiegeldsysteem.

Bezorgen jullie ook op zakelijke adressen?

PostNL Food bezorgt in de avonduren op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 17.00 - 21.00. We kunnen wel op een zakelijk adres leveren, maar alleen als er iemand aanwezig is tijdens die uren.

Hoe worden producten bij jullie aangeleverd?

Wij krijgen alle producten in bulkhoeveelheden binnen (bijv. papieren zakken van 20kg), hiermee worden alle klein verpakkingen overbodig. In de toekomst zullen we onze dispensers direct laten vullen bij de producent, zodat er geen enkele verpakking meer aan te pas komt. Daarvoor hebben we eerst jullie nodig: klanten. Hoe meer klanten we hebben, hoe groter we kunnen inkopen en hoe meer onderhandelingsgewicht we hebben naar leveranciers en producenten toe. Lees hier meer het circulaire proces van Pieter Pot.

Lekker duurzaam, Pieter Pot - maar is dat dan ook duurder? 

Gelukkig niet! Wij hanteren dezelfde prijzen als de reguliere supermarkt, zoals b.v. de Albert Heijn.

Verkopen jullie ook glutenvrije producten?

Op dit moment hebben we niet de mogelijkheid om glutenvrije producten zonder risico op kruisbesmetting te verpakken. Dit is wel een doel voor in de toekomst. Wanneer dit wel mogelijk is zullen we dit aankondigen op onze social media en in de nieuwsbrief.

Is jullie assortiment biologisch?

Onze ambitie is om elk product in zowel biologische variant als reguliere variant aan te bieden. Er staan filters op elke productpagina, klik je het filter biologisch aan dan verschijnen de biologische producten. We willen de consument het gemak bieden en zijn/haar keuzes respecteren. Biojournaal heeft een leuk artikel over ons geschreven waarin dit punt behandelt wordt: lees er hier meer over.

Ik heb een noten allergie, worden alle producten in één ruimte verpakt?

Op dit moment verpakken we alle producten in één ruimte, we kunnen kruisbesmetting nog niet voorkomen. Voor mensen met andere allergieën, de allergie informatie staat bij alle producten.

Is dat dan wel duurzaam, als die bestaande busjes gaan bezorgen buiten de steden?

Goede vraag! Het gaat ons natuurlijk om de klimaatimpact, dus hebben we berekeningen laten doen door een extern bureau. Die berekeningen zijn goedgekeurd door het Europese Subsidieprogramma Climate Kic. Wat blijkt: zelfs als je in de middle of nowhere woont en je krijgt je boodschappen van ons bezorgd door een niet-elektrisch busje, is je CO2-voetafdruk nog steeds lager dan dat je al je boodschappen verpakt zou kopen in de lokale supermarkt, zelf al zouden al die boodschappen in gerecycled karton zitten! De negatieve impact van eenmalige of recyclebare verpakkingen blijkt veel groter te zijn dan die van de uitstoot van een busje dat langs meerdere adressen rijdt. Ook is PostNL een van de duurzaamste vervoerders ter wereld. Het hele duurzaamheidsrapport vind je hier.

Wat zijn de afmetingen van de Pieter Potten?

Weckpot 0.5L Diameter: 13.5 cm (met ring) + Hoogte: 11 cm, Weckpot 1.0L Diameter: 13.5 cm (met ring) + Hoogte: 18 cm, Weckpot 2L Diameter: 11.3 cm + Hoogte: 31 cm, Fles 0.5 L Diameter: 7.8 cm + Hoogte: 23.5 cm

Ik heb al heel veel potten thuis staan, kan ik ook mijn eigen potten laten vullen?

Dat horen we vaker inderdaad! Eigen potten laten vullen gaat helaas niet, maar we bieden de mogelijkheid om ook jouw eigen potten in te nemen en daar statiegeld voor terug te geven:) Dat kan door deze bij de eerste bestelling mee te geven aan de bezorger. De potten komen dan bij ons terug en wij registreren dat. Wij zorgen dan dat we jouw oude potten een nieuw doel geven (marktplaats, kringloopwinkel of ander duurzaam doel) en storten het statiegeld op jouw statiegeldtegoed (net als bij onze eigen potten is elke pot 1,50 aan statiegeld waard). Vervolgens kun jij jouw 'verpakkingsvrije' boodschappen bestellen in glazen potten die worden hergebruikt.

Moeten de stickers op de potten blijven zitten?

Het hoeft niet, maar we adviseren om dit wel te doen. Zonder sticker kunnen wij niet achterhalen om welk product het gaat wanneer je iets over het product wil weten, zoals THT of voedingswaarde. De registratie van het statiegeld gaat op een andere manier en heeft niets met de stickers te maken.

Waar vind ik de bereidingswijze van het product?

De bereidingswijze kun je vinden op de pagina van het desbetreffende product op onze website. De stickers zijn helaas te klein om de bereidingswijze op te vermelden. We werken aan een manier waarop dit makkelijker kan.

Hoe werkt het statiegeld systeem?

Op de Pieter Potten zit €1,50 statiegeld. Hiervan houden we €0.07 in voor het schoonmaken van de potten. Het resterende bedrag krijg je terug als statiegeld tegoed in je account. Op de jute bezorgtassen zit €0,50 statiegeld. Wanneer je de tas weer inlevert krijg je ook dit geld weer als tegoed op je account. Dit tegoed kan je gebruiken bij je volgende bestelling. Het statiegeld wordt 3 à 4 dagen na inlevering terug gestort op je account. Hoe het statiegeld systeem werkt lees je hier. Of bekijk de video van Jouri!

Wat gebeurt er als je je inschrijft op de wachtlijst?

We zijn heel blij met het grote aantal mensen dat interesse heeft in Pieter Pot. Hoe meer klanten hoe meer impact we kunnen maken! De wachtlijst groeit elke dag en door de grote hoeveelheid aanmeldingen kunnen we niet iedereen in één keer blij maken. Vandaar dat er een wachtlijst is. Als je je hebt ingeschreven op de wachtlijst zullen we je op de hoogte brengen van de vooruitgang en wanneer je kan beginnen met bestellen. Wie het eerst komt wie het eerst maalt, dus sta je nog niet op de wachtlijst? Schrijf je dan hier in.

Stuur een mailtje naar info@pieter-pot.nl
Elke dag bereikbaar.

Bel ons op 06-38252819.
Bereikbaar op werkdagen tussen 9:00 - 18:00.

Bezorging

Tijdens welke bezorgmomenten bezorgen jullie mijn verpakkingsvrije boodschappen?

Jouw boodschappen worden geleverd door PostNL Food. De bezorgmomenten van PostNL Food zijn op: maandag-, dinsdag-, donderdag-, en vrijdagavond tussen 17.00 & 22.00. Je kunt bij het afrekenen zelf uit een van de opties kiezen wanneer je jouw bestelling wil ontvangen. Het is belangrijk dat je thuis bent als de bezorger komt, want je wil natuurlijk ook gelijk je lege potten mee terug geven!

De ochtend van de dag waarop je boodschappen worden bezorgd krijg je een mail van PostNL Food met een Track&Trace code. Waarom die ochtend? Jouw boodschappen worden ’s ochtends bij ons opgehaald door PostNL Food en ’s avonds bij jou bezorgd.

Wat zijn de bezorgkosten?

De bezorgkosten voor bestellingen onder de €45,- zijn €5,95. Bij bestellingen tussen de €45,- en €65,- rekenen we €3,95 verzendkosten en bij bestellingen boven de €65,- maar €1,95. Dit is inclusief het statiegeld.

Hoe zit het met feestdagen?

PostNL Food bezorgt dit jaar niet op 24, 25, 26 en 31 december en op 1 en 2 januari, in verband met de feestdagen.

Wat gebeurt er als ik niet thuis ben wanneer mijn boodschappen worden bezorgd?

PostNL Food zal proberen om je boodschappen het volgende bezorgmoment (zie bezorgmomenten voor specificaties) te bezorgen of om je boodschappen bij de buren af te leveren. Als een tweede afleverpoging mislukt worden je boodschappen terug gestuurd naar Pieter Pot.

Bezorgen jullie ook in …?

Pieter Pot begon klein in Rotterdam maar inmiddels bezorgen we in het hele land! Bijna dan… Helaas kunnen we nog niet op de Waddeneilanden komen.

Leveren jullie ook op zakelijke adressen?

PostNL Food bezorgt in de avonduren op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 17.00 - 21.00. We kunnen wel op een zakelijk adres leveren, maar alleen als er iemand aanwezig is tijdens die uren.

Nog niet al mijn potten zijn leeg, kan ik dan al wel opnieuw bestellen?

Zeker weten! Je kunt gewoon een nieuwe bestelling plaatsen en de potjes die al wél leeg zijn mee teruggeven aan de bezorger. De ene keer geef je misschien wat meer lege potten mee terug en de volgende keer wat minder. Geen probleem :)

Leveren jullie ook al in België?

Nog niet, maar dat is wel het plan! Mocht je alvast op de Belgische wachtlijst willen, stuur dan een mailtje naar info@pieter-pot.nl.

Retouren

Hoeveel lege potten en tassen kan ik meegeven?

Jouw nieuwe bestelling wordt door een PostNL Food bezorger aan jouw deur geleverd in 1 of meerdere food boxen, afhankelijk van de grootte van je bestelling. Er kunnen net zoveel lege potten/tassen mee terug als er in die box(en) passen. Ter indicatie: per box zijn dit ongeveer 6 L (spaghetti) potten of 19 M (granola) potten.

Wat kan ik doen als ik meer potten en tassen wil inleveren dan er in 1 box passen?

Mocht je zeker weten dat de hoeveelheid lege potten die je thuis hebt niet in 1 box mee terug kunnen, dan kun je voor €1,95 een extra lege box bestellen. Je kunt de extra box bestellen door een mailtje te sturen naar info@pieter-pot.nl. Je kunt de lege potten ook thuis houden tot de volgende bestelling, want wellicht heb je de volgende keer wat minder lege potten en past het wel in 1 box.

De bezorger heeft mijn lege potten en tassen niet meegenomen, wat nu?

Het kan wel eens voorkomen dat de bezorger jouw nieuwe bestelling bij de buren aflevert en daardoor niet jouw lege potten en tassen mee kan nemen. Dat is vervelend! Mochten de potten erg in de weg staan, laat het dan even weten via info@pieter-pot.nl zodat we het op kunnen lossen voor je. Mochten ze niet erg in de weg staan, dan kun je ze gewoon de volgende keer mee geven!

Hoe weten jullie welke potten ik retour heb gestuurd?

Jouw nieuwe bestelling komt in een of meerdere PostNL Food boxen waar een track & trace sticker op zit met jouw naam erop. Deze box hoort dus bij jou. Dit is ook de reden waarom er niet meer lege potten mee terug kunnen dan er in de box(en) passen waarin jouw nieuwe bestelling is gekomen. De bezorger scant de track & trace code en registreert dan de hoeveelheid lege potten en tassen. Zo weten we precies wat er bij jou hoort.

Stel, ik zou geen boodschappen meer bij jullie willen doen. Kan ik de potten dan retourneren of blijven deze dan bij mij?

Wanneer je (voorlopig) geen bestellingen meer wil plaatsen, kun je uit twee opties kiezen:
1. Je mag de potten en tassen die je aan je laatste bestelling overhoudt houden; je hebt er al voor betaald en ze zijn tenslotte super handig, duurzaam en mooi. :)
2. Je mag de potten en tassen ook aan ons retourneren door ze mee te geven aan PostNL Food. Het ophalen van de potten door PostNL Food kost €5,95. Voor de potten zonder tas krijg je €1,43 per pot terug. Lever je zowel potten als tas(sen) in dan krijg je €1,93 per pot terug. We kunnen het statiegeld op je account laten staan of we storten het terug op je rekening.
Stuur even een mailtje naar info@pieter-pot.nl wanneer je voor optie twee kiest. Geef daarbij ook gelijk aan hoeveel potten je wil retourneren, zodat we weten hoeveel lege boxen we moeten sturen.

Waarom gebruiken jullie het retourformulier niet meer?

Het duurde even voor we het statiegeld systeem konden optimaliseren, aangezien PostNL Food speciaal voor ons een heel nieuw protocol en nieuwe software moest ontwikkelen. Het registreren van jouw lege potten gaat nu via de PostNL Food bezorger. Jij telt jouw lege potten en tassen vóór de bezorger komt, de bezorger registreert het aantal in zijn app en jij ontvangt het statiegeld binnen 3 werkdagen op je account.

Statiegeld

Hoe werkt het statiegeld systeem?

Voor de Pieter Potten rekenen we €1,50 per pot aan statiegeld. Daarbovenop rekenen we €0,50 per pot als statiegeld voor de jute tas wat in totaal neerkomt op €2,- per pot. Voor het schoonmaken van de potten houden we €0,07 in. Dit betekent dat wanneer je de potten met tas inlevert, je €1,93 per pot terugkrijgt wat als tegoed op je account gestort wordt. Lever je alleen de potten in zonder tas dan krijg je €1,43 terug. Let op: je ontvangt géén statiegeld wanneer je alleen tassen en geen potten inlevert. De tassen zijn bedoeld om potten in te vervoeren. Geef de potten daarom altijd mee terug in de jute tas. Binnen 7 dagen nadat de bezorger jouw lege potten mee heeft genomen, ontvang je het statiegeld op je account.

Wanneer wordt het statiegeld op mijn account gezet?

Binnen 7 dagen nadat de bezorger jouw lege potten en tassen heeft meegenomen. Het is hierbij wel essentieel dat hij de retouren heeft geregistreerd in zijn app.

Hoe kan ik mijn statiegeld tegoed gebruiken?

Je kunt jouw statiegeld tegoed bij jouw volgende bestelling weer inwisselen. Om het statiegeld toe te voegen klik je op je winkelmandje, scroll je naar onderen en klik je op de button "Afrekenen met tegoed". Je statiegeld wordt dan automatisch verrekend.

Hoe kan ik zien hoeveel statiegeld er op mijn account staat?

Log eerst in en klik dan op het poppetje rechtsboven in het scherm. Aan de rechterkant van het scherm verschijnt de knop 'statiegeld'. Door op die knop te klikken kun je de hoogte van je statiegeld bekijken.

De button 'Afrekenen met tegoed' werkt niet, wat nu?

De button 'Afrekenen met tegoed' verschijnt alleen als je daadwerkelijk tegoed op je account hebt staan. Dit kun je checken door de volgende stappen te ondernemen:

- Klik op het 'poppetje' rechtsboven in het scherm om naar je profiel te gaan

- Klik op de button 'STATIEGELD' rechts onder je adres

- Er verschijnt een scherm met het overzicht van je statiegeld.

Mocht er wel tegoed op je account staan en verschijnt de button toch niet, dan kun je ook de code die je in het statiegeld venster ziet, kopiëren en bij het afrekenen toepassen.

Assortiment

Hoe worden producten bij jullie aangeleverd?

Wij krijgen alle producten in bulkhoeveelheden binnen (bijv. papieren zakken van 20kg), hiermee worden alle klein verpakkingen overbodig. In de toekomst zullen we onze dispensers direct laten vullen bij de producent, zodat er geen enkele verpakking meer aan te pas komt. Daarvoor hebben we eerst jullie nodig: klanten. Hoe meer klanten we hebben, hoe groter we kunnen inkopen en hoe meer onderhandelingsgewicht we hebben naar leveranciers en producenten toe. Lees hier meer het circulaire proces van Pieter Pot.

Lekker duurzaam, Pieter Pot - maar is dat dan ook duurder?

Gelukkig niet! Wij vergelijken onze prijzen met de prijzen van de Albert Heijn en Jumbo. Gemiddeld zijn onze producten niet duurder dan die in de andere supermarkten. Zo kun jij goedkoop, maar toch op een duurzame en milieubewuste manier je boodschappen doen.

Verkopen jullie ook glutenvrije producten?

Op dit moment hebben we niet de mogelijkheid om glutenvrije producten zonder risico op kruisbesmetting te verpakken. Dit is wel een doel voor in de toekomst. Wanneer dit wel mogelijk is zullen we dit aankondigen op onze social media en in de nieuwsbrief.

Is jullie assortiment biologisch?

Onze ambitie is om elk product in zowel een biologische variant als reguliere variant aan te bieden. Er staan filters op elke productpagina. Klik je het filter biologisch aan dan verschijnen de biologische producten. We willen de consument het gemak bieden en zijn/haar keuzes respecteren. Biojournaal heeft een leuk artikel over ons geschreven waarin dit punt behandelt wordt: lees er hier meer over.

Ik heb een noten allergie, worden alle producten in één ruimte verpakt?

Op dit moment verpakken we alle producten in één ruimte, we kunnen kruisbesmetting nog niet voorkomen. Voor mensen met andere allergieën hebben we de allergie informatie bij ieder product vermeld.

Ik heb een suggestie voor het assortiment, waar kan ik dat melden?

Super leuk dat je met ons mee denkt over hoe ons assortiment nog beter kan! Je kunt al je suggesties via deze link doorgeven. Hoe meer vraag naar een product, hoe groter de kans dat we het op zullen nemen in ons assortiment!

Duurzaam

Is dat dan wel duurzaam, als die PostNL busjes gaan bezorgen buiten de steden?

Goede vraag! Het gaat ons natuurlijk om de klimaatimpact, dus hebben we berekeningen laten doen door een extern bureau. Die berekeningen zijn goedgekeurd door het Europese Subsidieprogramma Climate Kic. Wat blijkt: zelfs als je in de middle of nowhere woont en je krijgt je boodschappen van ons bezorgd door een niet-elektrisch busje, is je CO2-voetafdruk nog steeds lager dan dat je al je boodschappen verpakt zou kopen in de lokale supermarkt, zelf al zouden al die boodschappen in gerecycled karton zitten! De negatieve impact van eenmalige of recyclebare verpakkingen blijkt veel groter te zijn dan die van de uitstoot van een busje dat langs meerdere adressen rijdt. Ook is PostNL een van de duurzaamste vervoerders ter wereld. Het hele duurzaamheidsrapport vind je hier.

Potten

Wat zijn de afmetingen van de Pieter Potten?

Weckpot 0.5L Diameter: 13.5 cm (met ring) + Hoogte: 11 cm
Weckpot 1.0L Diameter: 13.5 cm (met ring) + Hoogte: 18 cm
Weckpot 2L Diameter: 11.3 cm + Hoogte: 31 cm
Fles 0.5 L Diameter: 7.8 cm + Hoogte: 23.5 cm

Ik heb al heel veel potten thuis staan, kan ik ook mijn eigen potten laten vullen?

Dat horen we vaker inderdaad! Eigen potten laten vullen gaat helaas niet, maar we bieden de mogelijkheid om ook jouw eigen potten in te nemen en daar statiegeld voor terug te geven:) Dat kan door deze bij de eerste bestelling mee te geven aan de bezorger. De potten komen dan bij ons terug en wij registreren dat. Wij zorgen dan dat we jouw oude potten een nieuw doel geven (marktplaats, kringloopwinkel of ander duurzaam doel) en storten het statiegeld op jouw statiegeldtegoed (net als bij onze eigen potten is elke pot 1,50 aan statiegeld waard). Vervolgens kun jij jouw 'verpakkingsvrije' boodschappen bestellen in glazen potten die worden hergebruikt.

Moeten de stickers op de potten blijven zitten?

Het hoeft niet, maar we adviseren om dit wel te doen. Zonder sticker kunnen wij niet achterhalen om welk product het gaat wanneer je iets over het product wil weten, zoals THT of voedingswaarde. De registratie van het statiegeld gaat op een andere manier en heeft niets met de stickers te maken.

Waar vind ik de bereidingswijze van het product?

De bereidingswijze kun je vinden op de pagina van het desbetreffende product op onze website. De stickers zijn helaas te klein om de bereidingswijze op te vermelden. We werken aan een manier waarop dit makkelijker kan.

Er is een pot kapot aangekomen, wat nu?

Potverdikkie, dat is balen... Ook al zijn we erg blij met onze glazen Pieter Potjes; glas blijft wel een kwetsbaar materiaal. We pakken de potjes zo voorzichtig mogelijk in, maar soms gaat er wel eens iets kapot. Als jij het ons laat weten door te mailen naar info@pieter-pot.nl dan zorgen wij dat zowel onze inpakkers als de PostNL Food bezorgers op de hoogte worden gebracht. Uiteraard ontvang jij een vergoeding.

Account

Wat gebeurt er als ik me inschrijf op de wachtlijst?

We zijn heel blij met het grote aantal mensen dat interesse heeft in Pieter Pot. Hoe meer klanten hoe meer impact we kunnen maken! De wachtlijst groeit elke dag en door de grote hoeveelheid aanmeldingen kunnen we niet iedereen in één keer blij maken. Vandaar dat er een wachtlijst is. Als je je hebt ingeschreven op de wachtlijst zullen we je op de hoogte brengen van de vooruitgang en wanneer je kan beginnen met bestellen. Wie het eerst komt wie het eerst maalt, dus sta je nog niet op de wachtlijst? Schrijf je dan hier in.

Ik sta op de wachtlijst en ga verhuizen. Moet ik dit doorgeven?

Een adreswijziging verandert niets aan jouw plek op de wachtlijst, dus je hoeft dit niet door te geven. Zodra je aan de beurt bent om een account aan te maken, kun je jouw juiste adres invullen.

Help, ik weet mijn wachtwoord niet meer!

Geen zorgen! Stuur even een mailtje naar info@pieter-pot.nl en we sturen je een link om je wachtwoord te resetten.

Stuur een mailtje naar info@pieter-pot.nl
Elke dag bereikbaar.

Wil je graag telefonisch contact?
Laat dan hier een terugbel verzoek achter.