Hoe het werkt

Hoe werkt een online verpakkingsvrije supermarkt? Eigenlijk best simpel: we kopen onze producten in bulk in en bezorgen deze in statiegeldpotten. Dat is het korte verhaal. Het hele proces, vanaf het moment dat je je inschrijft tot aan de bezorging, leggen we hieronder uit:  

1. Aanmelden wachtlijst

Zodra je je inschrijft op onze wachtlijst, duurt het ongeveer één tot twee maanden voordat je aan de beurt bent. De wachtlijst groeit elke dag en door de grote hoeveelheid aanmeldingen kunnen we niet iedereen meteen blij maken. Na je inschrijving brengen we je regelmatig via e-mail op de hoogte van de voortgang en jouw wachtlijstnummer. We werken volgens het principe: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Dus schrijf je snel in! 

Meld je aan

2. Bestellen

Het moment is daar – je staat bovenaan de wachtlijst! Om dat te vieren krijg je van ons een e-mail met een uitnodiging om je eerste verpakkingsvrije producten via onze website te bestellen. Daarbij kies je zelf het bezorgmoment uit. Eén van de belangrijkste kenmerken van onze circulaire service is het statiegeldsysteem. Zo blijven onze potten circuleren en maken we zoveel mogelijk impact. 

3. Volle potten in huis, lege potten mee terug

Na het plaatsen van je eerste bestelling krijg je de gevulde potten in juten tassen thuis bezorgd door onze bezorgpartner PostNL Food. De tassen met potten worden getransporteerd in een bezorgbox. Deze bezorgbox is onderdeel van onze circulaire oplossing, want in deze bezorgbox neemt PostNL Food jouw lege potten ook weer mee terug. De busjes zijn deelvervoer en rijden een optimale route door de buurt. Ze rijden dus niet exclusief voor Pieter Pot, wat ervoor zorgt dat jouw boodschappen zo duurzaam mogelijk thuis worden bezorgd. 

4. Potten wassen en hervullen

Onze bezorgpartner PostNL Food neemt de lege potten mee terug wanneer je volgende bestelling  wordt bezorgd. We vragen je ook om de potten niet alvast thuis te wassen, zodat er zo min mogelijk water bij het proces komt kijken. Wij wassen alle geretourneerde potten in onze ‘wasstraat’ om de hoek van één van de locaties waar we de potten opnieuw vullen. Spectaculair circulair, toch?

Hoe werkt de wachtlijst?

We zijn heel blij met het grote aantal mensen dat interesse heeft in Pieter Pot. Hoe meer klanten, hoe meer impact we kunnen maken! De wachtlijst groeit elke dag en door de grote hoeveelheid aanmeldingen kunnen we niet iedereen in één keer blij maken. Vandaar dat er een wachtlijst is. 

Als je je hebt ingeschreven op de wachtlijst zullen we je via de nieuwsbrief regelmatig op de hoogte brengen van de vooruitgang en jouw wachtlijst nummer. Wie het eerst komt wie het eerst maalt, dus sta je nog niet op de wachtlijst? Schrijf je dan hier in voor Nederland en hier voor België. 

Hoe werkt het statiegeldsysteem?

Een van de belangrijkste kenmerken van onze circulaire service is dat we een statiegeldsysteem hanteren. Voor elke pot, fles en alle Ecover verpakkingen betaal je €2,- per stuk. Voor de tassen rekenen we €2,- per bestelling, ongeacht het aantal tassen dat je ontvangt. We weten van tevoren namelijk nooit hoeveel tassen er nodig zijn om jouw potjes in te vervoeren. 

Vanaf je tweede bestelling kun je lege potten inleveren. Je geeft het totale aantal lege potten en tassen door aan de bezorger en deze registreert dit in zijn scanner. Voor elke lege pot krijg je €2,- terug. Ook krijg je weer €2,- terug voor de juten tasjes (ongeacht het aantal dat je inlevert). 

Per retourzending wordt er €1,- van het totale statiegeld bedrag ingehouden. Wij zijn de enige in Nederland en België die in samenwerking met PostNL Food een retoursysteem aanbieden voor je lege potten. De bezorger brengt jouw lege potten terug naar ons magazijn zodat wij ze kunnen wassen en opnieuw vullen. Je kunt je voorstellen dat hier ook kosten voor gemaakt worden. Wij dragen het overgrote deel van deze retourkosten, maar houden een kleine bijdrage van €1,- van je statiegeld af voor dit circulaire systeem. Dit is een totaalbedrag en dus niet per pot.

Binnen 12 uur na het inleveren van de lege potten en tassen wordt het statiegeld als tegoed op je account bijgeschreven. Je ontvangt hier ook een mailtje over. Bij je volgende bestelling wordt dit tegoed automatisch als korting toegepast.

Bezorgt Pieter Pot overal in Nederland?

Pieter Pot begon klein in Rotterdam, maar inmiddels bezorgen we in heel Nederland (op Kaag en de Waddeneilanden na), Vlaanderen en Brussel!

Hoe duurzaam is Pieter Pot?

We krijgen vaak de vraag of we wel écht met alles rekening hebben gehouden in ons circulaire proces: transport, schoonmaken van de potten, productie van glas etc. Het antwoord is ja, we zijn hier immers om impact te maken:  we hebben ons huiswerk gedaan en we delen dat graag met jou!

Kennisinstituut Duurzaam Verpakken
Samen met Kennisinstituut Duurzaam Verpakken hebben we de CO2-footprint van onze volledig circulaire service doorberekend. Hierbij houden we rekening met de productie, al het transport en de schoonmaak van onze potten. Ook wegen we mee dat elke pot zeker 40 keer hergebruikt kan worden. Dit onderzoek laat zien dat Pieter Pot voor veel producten beter is! Het bezorgen van één herbruikbare pot stoot bijvoorbeeld minder CO2 uit dan het bezorgen van een pak muesli (+20% CO2), een plastic fles ketchup (+157% CO2) en een wegwerp-pot mayonaise (+32% CO2).

Transport met PostNL Food
Het transport van ons magazijn naar jouw huis wordt geregeld door PostNL Food. PostNL is een van de duurzaamste bezorgers ter wereld.  

Namens PostNL Food wat meer informatie hierover: Vanuit PostNL streven wij ernaar dat de overlast op mens en milieu zo beperkt mogelijk blijft. Dit doen we niet alleen door het vervoer in de distributie te vergroenen, maar over de gehele keten te kijken hoe wij de uitstoot per pakket kunnen verminderen. Denk aan: consolidatie, besparing van verpakkingsmateriaal door gebruik van de box, verduurzaming van de gebouwen en faciliteiten, maar ook het rijden van ons intertransport (tussen de verschillende depots) op een alternatieve, schone brandstof (HVO). In de afbeelding zie je de initiatieven terug die dit thema raken.

Het klopt dat wij samenwerken met ZZP’ers met eigen busjes. Echter worden deze ook steeds meer vervangen door groene alternatieven. In Amsterdam hebben wij bijvoorbeeld onlangs nieuwe elektrische bussen aangeschaft, omdat wij ernaar streven in 2021 100% uitstootvrij te zijn. Dit gaat stapsgewijs, waardoor het inderdaad nog kan zijn dat wij nu nog bij de consument komen met een bus die op diesel rijdt.

Schoonmaken van de potten
De potten worden schoongemaakt door middel van een industriële Meiko vaatwasser. Het waterverbruik ligt ongeveer op de 50 ml/pot. Met de nieuwe pot die we aan het ontwikkelen zijn kunnen we waterverbruik verlagen naar 30 ml (omdat er meer potten in een waskrat kunnen).

Meer informatie over de volledige berekening vind je op onze duurzaamheidspagina. Je kunt hier ook het rapport downloaden.

Hoe worden de producten bij Pieter Pot aangeleverd?

We kopen bij leveranciers in zo groot mogelijke verpakkingen in: we accepteren alleen bulk- en navulverpakkingen. Onze olijfolie komt bijvoorbeeld in 1000 liter vaten binnen, deze vaten gaan weer terug naar de leverancier om opnieuw gevuld te worden. Ook werken we met emmers, zoals bij de chocolade, die weer terug naar de leverancier gaan om opnieuw te worden gevuld. Onze pindakaaspotten worden bij de leverancier gevuld waardoor er helemaal geen tussenverpakking bij komt kijken. In de toekomst hopen we de meeste potten rechtstreeks bij de leverancier te kunnen vullen om de tussenverpakking helemaal te besparen.

Hoe kiezen jullie je assortiment?

Een zo breed mogelijk assortiment aanbieden is ons doel, onze missie is immers verpakkingsvrij boodschappen doen de norm te maken voor iedereen. We verzamelen constant jullie ideeën voor nieuwe producten. Deze bundelen we en vervolgens gaan we op zoek naar leveranciers. Dit doen we in sprints, waarbij we elke paar weken een andere categorie verbreden, zoals koffie- en theeproducten of ontbijtproducten. Daarnaast kijken we ook naar trends en naar wat andere supermarkten in hun assortiment hebben. 

Heb je meer vragen? Neem dan een kijkje in de veelgestelde vragen.

Ik heb een andere vraag

Jouw winkelwagen

×

Product title

1 x €29,95

Verwijderen

Subtotaal

Kies bezorgmoment