Pieter Pot begon klein in Rotterdam, maar inmiddels bezorgen we in heel Nederland (op Kaag en de Waddeneilanden na). Binnenkort zullen we ook in heel Vlaanderen en in Brussel leveren!
Veelgestelde vragen
We helpen je graag op weg
In welke plaatsen bezorgen jullie?
Op welke momenten bezorgen jullie?
Jouw boodschappen worden geleverd door PostNL Food zowel in Nederland als in België. Voor beide landen gelden andere bezorgmomenten:
Nederland: Maandag- tot en met vrijdagavond tussen 17.00u en 22.00u. In de Randstad levert PostNL Food ook op zondagavond.
België: Maandag-, dinsdag- en vrijdagavond tussen 17.00u en 22.00u.
Tijdens het afrekenen kun je kiezen voor een bezorgdag. Het is helaas niet mogelijk om ook een tijdslot te kiezen, omdat PostNL Food geen vaste routes rijdt en de routes op de ochtend van levering indeelt. Dit is ook de reden dat je pas in de loop van de ochtend op de dag van levering een Track & Trace code van PostNL Food ontvangt. PostNL Food verstuurt dit via e-mail of via de handige app, als je die hebt geïnstalleerd (iPhone / Android).
Het is belangrijk dat je thuis bent als de bezorger komt, zodat je gelijk je lege potten mee kunt geven. Het is helaas niet mogelijk om het bezorgmoment nog aan te passen nadat je deze hebt vastgelegd tijdens het afrekenen. Het kost erg veel tijd en handelingen om dit aan te passen. We adviseren dan ook om het goed te plannen.
Hoe duurzaam is Pieter Pot?
We krijgen vaak de vraag of we wel écht met alles rekening hebben gehouden in ons circulaire proces: transport, schoonmaken van de potten, productie van glas etc. Het antwoord is ja, we zijn hier immers om impact te maken: we hebben ons huiswerk gedaan en we delen dat graag met jou!
Kennisinstituut Duurzaam Verpakken
Samen met Kennisinstituut Duurzaam Verpakken hebben we de CO2-footprint van onze volledig circulaire service doorberekend. Hierbij houden we rekening met de productie, al het transport en de schoonmaak van onze potten. Ook wegen we mee dat elke pot zeker 40 keer hergebruikt kan worden. Dit onderzoek laat zien dat Pieter Pot voor veel producten beter is! Het bezorgen van één herbruikbare pot stoot bijvoorbeeld minder CO2 uit dan het bezorgen van een pak muesli (+20% CO2), een plastic fles ketchup (+157% CO2) en een wegwerp-pot mayonaise (+32% CO2).
Transport met PostNL Food
Het transport van ons magazijn naar jouw huis wordt geregeld door PostNL Food. PostNL is een van de duurzaamste bezorgers ter wereld.
Namens PostNL Food wat meer informatie hierover: Vanuit PostNL streven wij ernaar dat de overlast op mens en milieu zo beperkt mogelijk blijft. Dit doen we niet alleen door het vervoer in de distributie te vergroenen, maar over de gehele keten te kijken hoe wij de uitstoot per pakket kunnen verminderen. Denk aan: consolidatie, besparing van verpakkingsmateriaal door gebruik van de box, verduurzaming van de gebouwen en faciliteiten, maar ook het rijden van ons intertransport (tussen de verschillende depots) op een alternatieve, schone brandstof (HVO). In de afbeelding zie je de initiatieven terug die dit thema raken.
Het klopt dat wij samenwerken met ZZP’ers met eigen busjes. Echter worden deze ook steeds meer vervangen door groene alternatieven. In Amsterdam hebben wij bijvoorbeeld onlangs nieuwe elektrische bussen aangeschaft, omdat wij ernaar streven in 2021 100% uitstootvrij te zijn. Dit gaat stapsgewijs, waardoor het inderdaad nog kan zijn dat wij nu nog bij de consument komen met een bus die op diesel rijdt.
Schoonmaken van de potten
De potten worden schoongemaakt door middel van een industriële Meiko vaatwasser. Het waterverbruik ligt ongeveer op de 50 ml/pot. Met de nieuwe pot die we aan het ontwikkelen zijn kunnen we waterverbruik verlagen naar 30 ml (omdat er meer potten in een waskrat kunnen).
Meer informatie over de volledige berekening vind je op onze duurzaamheidspagina. Je kunt hier ook het rapport downloaden.
Hoe werkt het bestellen?
Zodra je een account hebt aangemaakt, kun je jouw eerste bestelling gaan plaatsen. Op de website vind je verschillende productcategorieën. Met een quick shop button voeg je de producten direct toe aan je winkelmandje, maar bekijk ook eens de productpagina om leuke en soms belangrijke weetjes over het product of de makers te ontdekken.
Je kunt je voorstellen dat het niet duurzaam is om een PostNL Food busje te laten rijden voor een paar gevulde potten. Daarnaast is een bestelling onder de €25,- voor ons als bedrijf helaas verliesgevend en we willen je natuurlijk wel verpakkingsvrije boodschappen kunnen blijven aanbieden, ook in de toekomst! Om die redenen hanteren we een minimum bestelbedrag van €25,- (excl. statiegeld) in Nederland en een minimum bestelbedrag van €30,- in België. De verzendkosten zijn €4,95. Bij bestellingen vanaf €50,- (excl. statiegeld) in Nederland en €60,- in België zijn de verzendkosten gratis!
Hoe werkt het statiegeldsysteem?
Een van de belangrijkste kenmerken van onze circulaire service is dat we een statiegeldsysteem hanteren. Voor elke pot, fles en alle Ecover verpakkingen betaal je €2,- per stuk. Voor de tassen rekenen we €2,- per bestelling, ongeacht het aantal tassen dat je ontvangt. We weten van tevoren namelijk nooit hoeveel tassen er nodig zijn om jouw potjes in te vervoeren.
Vanaf je tweede bestelling kun je lege potten inleveren. Je geeft het totale aantal lege potten en tassen door aan de bezorger en deze registreert dit in zijn scanner. Voor elke lege pot krijg je €2,- terug. Ook krijg je weer €2,- terug voor de juten tasjes (ongeacht het aantal dat je inlevert).
Per retourzending wordt er €1,- van het totale statiegeld bedrag ingehouden. Wij zijn de enige in Nederland en België die in samenwerking met PostNL Food een retoursysteem aanbieden voor je lege potten. De bezorger brengt jouw lege potten terug naar ons magazijn zodat wij ze kunnen wassen en opnieuw vullen. Je kunt je voorstellen dat hier ook kosten voor gemaakt worden. Wij dragen het overgrote deel van deze retourkosten, maar houden een kleine bijdrage van €1,- van je statiegeld af voor dit circulaire systeem. Dit is een totaalbedrag en dus niet per pot.
Binnen 12 uur na het inleveren van de lege potten en tassen wordt het statiegeld als tegoed op je account bijgeschreven. Je ontvangt hier ook een mailtje over. Bij je volgende bestelling wordt dit tegoed automatisch als korting toegepast.
Hoe werkt het als ik niet langer bij Pieter Pot wil bestellen?
Wanneer je (voorlopig) geen bestellingen meer wil plaatsen, kun je uit de volgende opties kiezen:
1. Je mag de potten en tassen die je aan je laatste bestelling overhoudt houden; je hebt er al voor betaald en ze zijn tenslotte super handig, duurzaam en mooi :) Als er nog statiegeld op je account staat, kunnen we dat uiteraard overmaken op je bankrekening. Stuur ons dan even je IBAN en de tenaamstelling van de rekening.
2. Je mag de potten en tassen ook aan ons retourneren door ze mee te geven aan PostNL Food. Een ophaalopdracht kost €4,95. Je krijgt €2,- per pot terug en €2,- voor de tassen (ongeacht hoeveel). Daarnaast houden we €1,- op het statiegeld in voor de retourkosten (zie ook ‘Hoe werkt het statiegeldsysteem?’). We kunnen het statiegeld op je account laten staan of we storten het terug op je rekening.
3. Bestelt iemand uit je omgeving ook bij Pieter Pot? Dan kun je jouw lege potten ook aan die persoon mee geven bij de volgende bestelling. Tel jouw eigen potten en tassen goed, zodat jullie het statiegeld onderling kunnen verdelen. Houdt er ook rekening mee dat er wellicht een extra retourdoos mee moet komen bij de bestelling. Deze kost €2,50 en kun je hier bestellen.
Vul het contactformulier in wanneer je voor optie twee gaat. Kies bij het veld 'Waar gaat je vraag over?' voor 'Retourneren' en volg de verdere stappen.
Hoe worden producten bij Pieter Pot aangeleverd?
We zouden graag zien dat al onze producten in zo groot mogelijke en navulbare bulkverpakkingen binnenkomen. Onze olijfolie komt bijvoorbeeld in enorme vaten van 1000 liter die teruggaan naar de leverancier om opnieuw gevuld te worden. Onze pindakaaspotten worden bij de leverancier gevuld zodat er helemaal geen tussen-verpakking bij komt kijken. dit is nog niet voor elk product het geval, maar we bewegen zoveel mogelijk leveranciers en bedrijven dit wel te doen. Hier geldt: hoe meer klanten bij ons bestellen, hoe groter wij worden en hoe meer overtuigingskracht we hebben om onze leveranciers hiertoe aan te zetten. Uiteindelijk hopen we de meeste potten rechtstreeks bij de leverancier te kunnen vullen, om de verpakking helemaal te besparen.
Eerder dit jaar waren we te zien in de aflevering 'Groen geld' van Tegenlicht op de VPRO. Hier worden de bulkverpakkingen in benoemd. Je kunt de aflevering hier terugkijken.
We hebben ook een kleine compilatie van de aflevering op ons YouTube-kanaal gezet, deze vind je hier.
Verkopen jullie ook biologische producten?
Ja! We maken bewuste keuzes omtrent ons assortiment en streven er naar om uiteindelijk voor ieder regulier product ook een biologische variant aan te bieden.
Het huidige biologische assortiment kun je herkennen aan het woord 'Bio' in de titel en het groene SKAL logo in de productafbeelding. Je kunt het filter 'biologisch' gebruiken om per productcategorie alle biologische producten te vinden.
Verkopen jullie ook glutenvrije producten?
Op dit moment hebben we helaas niet de mogelijkheid om glutenvrije producten zonder risico op kruisbesmetting te verpakken. Dit is wel een doel voor in de toekomst. Wanneer dit wel mogelijk is zullen we dit aankondigen op onze social media en in de nieuwsbrief.
Ik heb een (noten)allergie, kan ik dan bij jullie bestellen?
Al onze potten worden in dezelfde ruimte gevuld. We houden zoveel mogelijk rekening met kruisbesmetting en maken de gehele ruimte goed schoon tussen het vullen van de verschillende producten door, maar we kunnen niet garanderen dat er geen kruisbesmetting plaatsvindt. Bij een ernstige (noten)allergie adviseren wij dan ook om niet bij ons te bestellen.
Waarom werkt Pieter Pot met glazen weckpotten?
We krijgen regelmatig suggesties over papieren zakken, katoenen tassen of andere manieren om de potten na te vullen. Echter hebben we niet voor niets voor de weckpotten gekozen. Ze staan mooi in de keuken, ze zijn stevig, luchtdicht en ze kunnen zeker 40 tot wel 100 keer hergebruikt worden en zijn daarmee de meest geschikte circulaire verpakking voor een breed assortiment aan voedsel. Inmiddels zijn we er achter dat het nóg beter kan. Daarom wordt er al een tijdje gewerkt aan een design voor een nieuwe glazen pot. Deze worden vierkant, zodat de ruimte beter gebruikt kan worden. Ze worden beter stapelbaar en moeten een stuk lichter worden. Het zal nog tot half 2022 duren voor we deze potten echt kunnen gaan gebruiken, maar we zijn er in elk geval mee bezig!
De afmetingen van de huidige potten vind je hier. Er zitten labels op de weckpotten, waarop je o.a. de voedingswaarden, THT en ingrediënten kunt lezen. We zijn verplicht om dit op de potten te vermelden.
Wij wassen alle lege potten zorgvuldig af voor we ze opnieuw vullen, dus het is niet nodig om ze thuis af te wassen of in de vaatwasser te doen voordat je ze terugstuurt.
Hoe werkt de wachtlijst?
We zijn heel blij met het grote aantal mensen dat interesse heeft in Pieter Pot. Hoe meer klanten, hoe meer impact we kunnen maken! De wachtlijst groeit elke dag en door de grote hoeveelheid aanmeldingen kunnen we niet iedereen in één keer blij maken. Vandaar dat er een wachtlijst is.
Als je je hebt ingeschreven op de wachtlijst zullen we je via de nieuwsbrief regelmatig op de hoogte brengen van de vooruitgang en jouw wachtlijst nummer. Wie het eerst komt wie het eerst maalt, dus sta je nog niet op de wachtlijst? Schrijf je dan hier in voor Nederland en hier voor België.
We vragen bij inschrijving op de wachtlijst ook om jouw postcode, want soms organiseren we leuke lokale acties en daar kunnen we je dan van op de hoogte brengen! Het is dus wel handig om een adreswijziging door te geven. Vul het contactformulier in om je nieuwe postcode door te geven. Een adreswijziging verandert overigens niets aan jouw plek op de wachtlijst.